Eπετειακές εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τοιχογραφία σε αίθουσα του σχολείου μας

Το σχολείο βρίσκεται στον προσφυγικό τομέα της Κορίνθου που επονομάζεται Συνοικισμός (Ιωνία Κορίνθου) και οι μαθητές μας στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι απόγονοι των προσφύγων που εγκαταστάθηκαν εδώ το 1922.

Έτσι λοιπόν ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με τους μαθητές όλων των τμημάτων του σχολείου (324 συνολικά) :

Α) Θα δημιουργήσουν δυο (2) ταινίες μικρού μήκους διάρκειας έξι (6) λεπτών η καθεμία προς τιμήν του Αγίου Χρυσοστόμου Σμύρνης και του λογοτέχνη Φώτη Κόντογλου και ένα ντοκιμαντέρ δεκαπέντε λεπτών (15΄) για τη ζωή και τις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων με τα οποία και θα λάβει μέρος στον Πανελλήνιο διαγωνισμό που έχει προκηρύξει το Υ.ΠΑΙ.Θ και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Β) Οι μαθητές θα καταγράψουν στο πλαίσιο επιτόπιας έρευνας τα μικρασιατικά οδωνύμια της περιοχής του Συνοικισμού, θα τα ταξινομήσουν κατά θεματική ενότητα, θα εντοπίσουν πρόσθετο πληροφοριακό υλικό σχετικά με αυτά και τέλος θα προβληματιστούν σχετικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων έγινε η ονοματοδοσία δρόμων και λεωφόρων της περιοχής. Όλο αυτό το υλικό της έρευνας θα συγκεντρωθεί σε ένα ευσύνοπτο, εμπλουτισμένο με πίνακες ευρετήριο και φωτογραφικό υλικό εύχρηστο για τον αναγνώστη εγχειρίδιο με τίτλο ΜΙΚΡΑΣΙΑ ΣΥΝΕΚΔΗΜΟΣ (ανακαλύπτουμε τα Μικρασιατικά οδωνύμια στο Συνοικισμό της Κορίνθου).

Γ).Το σχολείο θα διοργανώσει για την Α΄ και Γ΄ τάξη διαγωνισμό δημιουργικής γραφής. Οι μαθητές, αφού διαβάσουν ένα σχετικό λογοτεχνικό έργο, θα μπορέσουν να επιλέξουν μια από τις παρακάτω δραστηριότητες :

  1. Να δώσουν μια άλλη τροπή – εξέλιξη που θα ήθελαν στην υπόθεση.
  2. Να γράψουν ένα διαφορετικό τέλος, είτε πιο αισιόδοξο είτε πιο δραματικό.
  3. Να συνθέσουν ένα ποίημα εμπνευσμένο από το βιβλίο που διάβασαν
  4. Να δημιουργήσουν μια εικαστική σύνθεση
  5. Να αποτυπώσουν σε χάρτη την πορεία του πρωταγωνιστή με μικρά σημειώματα για κάθε σταθμό της. (αφίσα)
  6. Να δημιουργήσουν μια ψηφιακή αφίσα εμπνευσμένη από το βιβλίο.
  7. Να μεταγράψουν σε θεατρικό κείμενο ένα κεφάλαιο/ενότητα του βιβλίου ή μια σκηνή που τους έκανε εντύπωση.
  8. Να συγκρίνουν ένα πρόσωπο του βιβλίου με κάποιο ιστορικό πρόσωπο ή λογοτεχνικό χαρακτήρα που ξέρουν.(ομοιότητες και διαφορές)
  9. Να γράψουν, να μελοποιήσουν και να ηχογραφήσουν ένα δικό τους τραγούδι σχετικό με το βιβλίο τους.
  10. Να φτιάξουν ένα βίντεο με εικονοποιημένα αποσπάσματα του βιβλίου.

Η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης των εργασιών είναι η 23η Μαρτίου. Οι 3 καλύτερες εργασίες από κάθε τάξη θα βραβευτούν. Το πεζό  θα πρέπει να είναι μεταξύ 200 – 300 λέξεων, το ποίημα να αποτελείται από 4 – 6 στροφές και το βίντεο να είναι διάρκειας τριών έως 5 λεπτών.

Δ) Το σχολείο θα διοργανώσει για όλες τις τάξεις εκπαιδευτική δράση με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης μέσω της μικρο – ιστορίας, η οποία θα διαρθρωθεί σε δυο επίπεδα :

1. Συλλογή φωτογραφιών γνήσιων αντικειμένων των Μικρασιατών προσφύγων. Κάθε φωτογραφία θα συνοδεύεται από σύντομο και κατατοπιστικό κείμενο για τη χρήση και διαδρομή του αντικειμένου. Κατά αυτό τον τρόπο, τα επιζώντα στοιχεία του υλικού πολιτισμού του Μικρασιατικού ελληνισμού θα αναδειχθούν ως σύμβολα – γέφυρες αλληλεπίδρασης του τότε με το σήμερα.

2. Καταγραφή ιστοριών που σχετίζονται με τα γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής από το οικείο περιβάλλον των μαθητριών /μαθητών.

Στόχος είναι η ενεργοποίηση των παιδιών στην έρευνα του παρελθόντος μέσω της βιωματικής αλληλεπίδρασής τους με γνώριμα πρόσωπά τους, ιδωμένα στη συγκεκριμένη περίσταση υπό το πρίσμα της ιστορίας.

Η διατήρηση του ανόθευτου προφορικού λόγου των συνεντευξιαζόμενων και η μεταφορά του αντίστοιχου υφολογικού και εννοιολογικού υποβάθρου στη γραπτή αποτύπωσή του, αποτελεί το δεύτερο στόχο αυτής της δράσης.

Τα κείμενα και οι φωτογραφίες των παιδιών θα ανθολογηθούν σε λεύκωμα.

Χρονικός προγραμματισμός δράσης : Δεκέμβριος 2021 – Απρίλιος 2022.

Ε) Το σχολείο θα υλοποιήσει το πρόγραμμα «Ανεπιθύμητοι πρόσφυγες» μέσω του οποίου θα γίνει προσπάθεια να συνδεθεί η υποδοχή των προσφύγων της Μικράς Ασίας το 1922 με την αντίστοιχη υποδοχή των προσφύγων το 2022.

ΣΤ) Διοργάνωση ποδηλατοδρομίας στους δρόμους του Συνοικισμού με κατάληξη στο Δημαρχείο Κορίνθου.

Ζ) Διαμόρφωση του εσωτερικού των αιθουσών του σχολείου με ταπετσαρίες στους τοίχους που θα αποτυπώνουν σκηνές από τη ζωή των προσφύγων, σημαντικά κτίρια και εξέχουσες προσωπικότητες του μικρασιατικού Ελληνισμού.  Επίσης το σχολείο θα υλοποιήσει πρόγραμμα σχετικά με τον ξεριζωμό των Ποντίων αξιοποιώντας το βιβλίο «Το κόκκινο ποτάμι» με βάση το οποίο οι μαθητές θα γράψουν τις σκέψεις τους, θα αναφέρουν τις διαφορές και τις ομοιότητες σε σχέση με την τηλεοπτική σειράς που φέρει τον ομώνυμο τίτλο και τέλος τα συμπεράσματα – παρουσία των καθηγητών – θα επιδιωχθεί να συζητηθούν με τον σκηνοθέτη της τηλεοπτικής σειράς.

Με αυτές τις πρωτοβουλίες – δράσεις που θα αναλάβουμε θεωρούμε ότι πράττουμε το χρέος μας απέναντι σε όλους τους Έλληνες της Μ. Ασίας, ως συνεχιστές μιας παράδοσης που χάνεται στα βάθη της Ελληνικής Ιστορίας.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://4gym-korinth.kor.sch.gr/?p=4985